Lis 262011
 
Z opublikowanego ostatnio raportu Związku Firm Doradztwa Finansowego można zauważyć, iż rynek pośrednictwa w zakresie sprzedaży kredytów hipotecznych ma się cały czas dobrze.

Jego wynik za trzeci kwartał 2011 roku oscylujący w granicach 4,42 mld PLN pokazuje, iż mimo wprowadzenia ograniczeń przy udzielaniu kredytów przez banki oraz zawirowań w gospodarce, w porównaniu do sprzedaży za drugi kwartał tego roku ( 4,49 mld PLN) mamy do czynienia z bardzo niewielkim jego spadkiem.

Wartość wypłaconych kredytów hipotecznych w III kwartałach 2011 roku (w mln PLN)

Cały czas swoją niekwestionowaną pozycję lidera na rynku pośrednictwa kredytowego utrzymuje spółka Open Finance, której udział w całym rynku, biorąc pod uwagę dane z trzech kwartałów tego roku sięga ponad 42%. W tym zakresie nie posiadamy danych sprzedażowych Domu Kredytowego Notus ( we wcześniejszych zestawieniach zaczął minimalnie wyprzedzać Expandera), nie mniej jednak bardzo mocno zarysowuje się przewaga lidera nad kolejnymi spółkami w tej branży.

Analizując trendy sprzedaży poszczególnych firm, tendencję wzrostu można zauważyć jedynie w przypadku firmy Home Broker, która w mocny sposób zaznacza swoją pozycje, aspirując do miana wicelidera na rynku pośrednictwa kredytowego.

Jak zauważa serwis finansosfera.pl po wypowiedziach osób związanych z rynkiem pośrednictwa finansowego, spadająca liczba sprzedaży nowych kredytów rekompensowana jest uczestnictwem refinansowania kredytów zaciąganych kilka lat wcześniej. Pozwalają na to przede wszystkim marże oscylujące, a niejednokrotnie niższe niż 1%. Jak wygląda rynek pośrednictwa kredytowego ?

Rynek pośrednictwa kredytowego można podzielić na dwa segmenty:

– pośrednictwo stacjonarne
– pośrednictwo online

Przy czym, zdecydowanie większą część rynku stanowi pośrednictwo stacjonarne, dla którego część rynku pośrednictwa online jest dostarczycielem potencjalnych klientów.

Największymi przedstawicielami rynku pośrednictwa kredytowego są tzw Multi Brokerzy, spółki takie jak m.in: Open Finance, Expander, Dom Kredytowy Notus czy Home Broker.

Zrzeszają one w swoim portfelu i obsługują mniejsze podmioty gospodarcze z zakresu świadczenia usług pośrednictwa finansowego jak również firm developerskich czy biur nieruchomości. Bardzo często również obsługują kontakty przekazywane bezpośrednio przez serwisy internetowe działające w sieci. Ze względu na duże wolumeny sprzedaży Multi Brokerzy są w stanie negocjować z bankami wysokość stawek prowizyjnych za świadczone usługi.

Rynek pośrednictwa kredytowego online możemy podzielić na:
– sieci afiliacyjne
– porównywarki finansowe
– pasaże finansowe
– systemy partnerskie

Działania tych podmiotów najczęściej skupione są na przekazywaniu zdobytego za pomocą formularza elektronicznego kontaktu i przekazywane zależnie od sposobu działania czy podpisanych umów bezpośrednio do banków lub firm stacjonarnego pośrednictwa finansowego. W odróżnieniu od działań na rynku stacjonarnego pośrednictwa finansowego, często stosowanym sposobem wynagradzania serwisów internetowych za przekazywane kontakty, jest wynagrodzenie płatne za każdy przekazany kontakt (lead) w tzw. Postaci CPL ( Coast Per Lead). Stacjonarne pośrednictwo kredytowe w głównej mierze opiera się na zasadach wynagradzania CPS (Coast Per Sale) czyli prowizji po sprzedaży zakończonej sukcesem.

Najwięksi przedstawiciele sieci afiliacyjnjych, specjalizujący się w produktach finansowych to:

Do najbardziej popularnych porównywarek finansowych w sieci zaliczyć możemy:

Najbardziej rozbudowana pasaże finansowe mają serwisy:

Popularne systemy partnerskie w sieci:

– Pośrednictwo kredytowe rozwija się głównie dzięki budowaniu wzajemnego zaufania klienta do marki reprezentującej dany podmiot. W przypadku stacjonarnego pośrednictwa kredytowego największe znaczenie mają polecenia oraz rekomendacje, w Internecie zaś bardzo liczy się rozpoznawalność brandu jak również zasięg działania – mówi Rafał Tomkowicz.

Jak ważny to rynek dla Instytucji finansowych?

Obecnie, jak donosi serwis finansosfera.pl po rozmowach z osobami zarządzającymi danym segmentem w poszczególnych bankach, realizacja planów sprzedażowych w zakresie kredytów hipotecznych w 50 % opiera się na kredytach dostarczonych przez pośrednika kredytowego. Jest to jak widać niebagatelna część całości, o którą banki będą musiały dbać, gdyż czysty rachunek ekonomiczny potwierdza uzyskanie kosztu dopiero w momencie sprzedaży zakończonej sukcesem, czyli po realnym osiagnięciu korzyści w modelu rozliczeń CPS (Coast Per Sale). Wypłacona prowizja po podpisaniu umowy z klientem.

Autor: Rafał Tomkowicz Dyrektor zarządzający Finansosfera.pl

kk

    Article source: http://inwestycje.pl/finanse_osobiste/Rynek-posrednictwa-finansowego-w-zakresie-sprzedazy-kredytu-hipotecznego;148148;0.html