Gru 012013
 

Budżet domowy bez wątpienia pomaga co miesiąc zarządzać swoimi dochodami i zapanować nad wydatkami. Dla tych wszystkich, którzy idą z duchem czasu i mają problem z wdrożeniem w życie opracowanego planu finansowego, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest jego regularne prowadzenie w arkuszu kalkulacyjnym, do którego można mieć dostęp ze smartfona, czy tableta.

Podstawową zasadą przy opracowywaniu budżetu domowego jest jego pisemna forma. Możesz sporządzić go na kartce papieru lub wykorzystując arkusze kalkulacyjne typu Excel, które zdecydowanie ułatwią Ci zadanie w kolejnych miesiącach. Jak więc przygotować budżet domowy w Excelu, aby zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale również i czas.

Gotowe rozwiązania

W programie Excel istnieje możliwość skorzystania z gotowego szablonu, w którym jedynym zadaniem dla Ciebie będzie odpowiednie wypełnienie poszczególnych komórek. Będziesz musiał uzupełnić arkusz o informacje takie jak: planowane i rzeczywiste dochody, opłaty stałe, wydatki przeznaczone na wyżywienie, transport, rozrywkę, pożyczki, ubezpieczenia, inwestycje, datki oraz wydatki osobiste.

Ręcznie zbudowany budżet

Jeżeli szablon za bardzo odbiega od Twoich potrzeb, możesz stworzyć go od podstaw sam. Pierwszy wiersz i kolumna powinny zostać przeznaczone na nagłówki kategorii. W wierszach wpisz poszczególne kategorie finansowe. Rozpocznij od miesięcznych dochodów, a następnie kierując się w dół, wpisuj następne kategorie, np.:

  • rachunki – opłaty stałe za mieszkanie, telefon, spłata pożyczki, itp.,
  • wyżywienie – cotygodniowe zakupy,
  • zdrowie – niezbędne leki,
  • komunikacja – bilet miesięczny,
  • rozrywka – kino, wyjście do kawiarni ze znajomymi,
  • wydatki osobiste – odzież, fryzjer, itp.,
  • itd.

Kolumny podziel na dni, tygodnie lub miesiące, tak, aby było Ci najłatwiej kontrolować swoje wydatki w poszczególnych ich grupach. Wydziel również kolumnę/kolumny, w których będziesz mógł zaplanować swoje wydatki, a w pozostałych polach wpisuj na bieżąco ile wydałeś – pod koniec każdego dnia, pod koniec tygodnia lub ostatecznie pod koniec miesiąca.

Pamiętaj

Planując kategorie wydatków, uwzględnij również kwotę, którą chcesz w danym okresie zaoszczędzić.

Cel

Bardzo ważne jest, aby przy opracowywaniu budżetu domowego, nie tylko tego w Excelu, znalazło się miejsce na określenie celu naszego oszczędzania. Spisując swój cel, dużo łatwiej będzie Ci go osiągnąć. Musisz jednak uważać, aby Twoje założenia były realne do wykonania. Zbyt wygórowane oczekiwania mogą doprowadzić Cię do rozczarowania lub pasma wyrzeczeń.

Dlaczego wygodniej w Excelu?

Dzięki nowym technologiom i dostępowi do Internetu, z programów typu Excel możemy korzystać w dowolnym miejscu z naszych smartfonów i tabletów. Dzięki stałemu dostępowi do swojego planu finansowego w Excelu będziesz mógł na bieżąco go uzupełniać oraz sprawdzić ile zajmie Ci spłacenie szybkiej pożyczki gotówkowej w sytuacji, kiedy nagle zabraknie Ci gotówki pod koniec miesiąca z powodu nadprogramowych wydatków.

Autorem poradnika jest Pozyczkomat.pl – firma udzielająca chwilówek online